„A legtöbbet a példamutatással tudunk tenni”- interjú Jocó bácsival

Jocó bácsi, azaz Balatoni József lelkesedése, a tanítás és a diákok iránti szeretete a megváltozott tanulási környezetben is érezteti jótékony hatását. A közismert történelemtanárt kérdeztem a „karanténtanításról”, oktatásról, bátorságról.

Hajnalban beszéltük meg ezt az interjút, ami azt mutatta, hogy bizony korán kezded a napot. Mennyire változott meg az életed a digitális oktatás kezdete óta?

A kelési időpontot nem változtatta meg a helyzet, mindig hajnalban kelek, hogy tudjak egy nagyot sétálni Marcival, az örökbefogadott kutyánkkal. Alapvetően változott viszont az életem szinte minden másban. Nem megyek be a suliba, nem találkozom a diákokkal élőben, nincsenek előadásaim, szerepléseim, a tévés megjelenések többsége is telefonon történik. Így az állandó jövés-menésből egy pillanat alatt be lettem zárva. Ez nagyon nagy változás nekem.

Iskolánként változó a tananyagok „leadása”, számonkérése, prezentálása. Mi az az egészséges tananyagmennyiség, amit a fiatalok kaphatnak ebben az időszakban? Mi a véleményed a házi feladatról?

Ebben az esetben minden feladat kvázi házi feladat. Most valóban megsokasodtak a feladatok, hisz a tananyag és tanórák egy részét ezek a feladatok váltják ki. Nincs egészséges mennyiség, hisz minden iskola, minden osztály, minden diák más, így nem lehet megmondani a tökéletes mennyiséget, ez lehetetlen feladat. Minden pedagógusnak az általuk tanított osztályok szintjének, képességének megfelelő anyagot kellene adnia. Ezt azonban nagyon nehéz belőni, de azért sokaknak sikerül. A házi feladat pedig nagyon hasznos tud lenni, ha érdekes, izgalmas, kreatív, képességfejlesztő.

A boldog szerző és “gyermekei”

Milyen lehetőségeket látsz az online tanításban? Van olyan része, amit Te legszívesebben átemelnél majd a hagyományos oktatási rendbe?

A pedagógusok most rengeteg olyan platformot ismertek meg, amit be lehet építeni a normál oktatási rendbe. Meg kell próbálni a lehető legtöbb tapasztalatot leszűrni, és amit lehet, átmenteni belőle későbbre is. Remek lehetőséget rejt ez, de azért sokkal jobb egy teremben lenni a gyerekekkel… Az online tesztfelületeket, a classroom rendszerét én mindenképpen átemelném később.

Ken Robinson a tanulás forradalmáról beszélt a népszerű TED videójában. Szerinted mekkora forradalom kellene ma az oktatásban, illetve Te milyen elemeket tennél bele akár az élménypedagógiából?

Hatalmas változásra lenne szüksége a magyar oktatási rendszernek, de a benne lévő pedagógusoknak is. Talán most sokakban elindul az igény az innovációra, a lehetőségek kihasználására. Én évek óta azon dolgozom, hogy élménypedagógiát beépítsem a mindennapi munkámba, így én azt egy az egyben betenném.

Mi az, amitől egy diákot/fiatalt motiválttá/önállóvá lehet tenni? Vagy ez csak otthoni minta alapján működik? Mit tehet ennek érdekében az oktatás/nevelés?

Szerintem a legtöbbet a példamutatással tudunk tenni. Azzal, ha mutatunk olyan példákat, akik elértek dolgokat, akiknek az életútja útmutatást adhat a diákok számára. Ezért készítem az Időkapszula sorozatomat is.

Melyek a kedvenc gyakorlataid?

Rengeteg gyakorlatot ismerek, használok a tanításban, az általam tartott képzésekben. Trénerként az egyik személyes kedvencem a Zürich-gyakorlat.

Mit tanulsz Te a diákoktól?

Mindent. És ez nem ilyen sablonszöveg. Minden nap van valami, amit tanulok tőlük, amit a velük való foglalkozás naponta megtanít nekem akár az életről, akár róluk, akár önmagamról. Ehhez pedig csak nyitott szemmel, nyitott szívvel, és nyitott elmével jelen kell lenni, úgy igazán.

Mit jelent számodra a bátorság?

Mindig, minden körülmények között vállalni önmagamat, a véleményemet, az érzéseimet, a gondolataimat.